Brølet fra Alperne

Brølet fra Alperne

Berlingske 2008:

Kom med på en tur til Østrig ind i Porsches univers. Det handler om fascination og Porsche Design, som det legendariske bilfirma tjener milliarder af kroner på. Først skal vi ud at køre.

På en idyllisk herregårdsplads midt i de østrigske alper holder 13 spritnye Porscher af modellen 911 Carrera GT. Jeg kan ikke tro mine egne øjne, og da Porsches salgsdirektør Daniel Wechsler beder mig om at vælge, hvilken af disse “bad boys,” jeg ønsker at spendere de næste syv timer i, befinder jeg mig midt i The Sound of Music. Min tur i Porsches sportsvogn er del af et gigantisk PR fremstød, som i virkeligheden handler om at lancere et ur. Porsche Design har inviteret en halvsnes europæiske journalister til Zell am See i Østrig for at få en såkaldt “Porsche-oplevelse”, som PR-folkene selv formulerer det. Nede i byen ligger Porsche Design Studio, men intet kunne interessere mig mindre, da jeg ruller af sted i en rød 911. Med 530 hestekræfter under motorhjelmen og et 200 kilometer- sus op i 3.798 meters højde får jeg det første »Porsche-touch«. I forsøget på at give mig “Porsche-oplevelsen” udstyrer PR-folkene mig med et Indicator sportsur på armen til 750.000 kr. Der er tilsyneladende ingen grænser for, hvad Porsche vil gøre for at give mig deres oplevelse.

Porsche er, som Ferrari, Jaguar og andre bilproducenter meget andet end sportsbiler og høj fart. Ved siden af bilfabrikken driver firmaet Porsche Design. Et separat firma med eksklusive og maskuline accessories. Porsche Design blev etableret i 1972 af Ferdinand Alexander Porsche. Manden, der ni år forinden havde designet den verdenskendte Porsche 911. Men en verdenskendt sportsvogn var ikke nok for Herr Porsche. Nu skulle den tunge arv fra familiefirmaet føres videre. Ferdinand Alexander Porsche lod sig inspirere af bilen til at designe ure, solbriller, tasker og golfudstyr. Porsche Designs første produkt var verdens første sorte sportsur fra 72-kollektionen Orfina. Her så man, at Porsche Designs filosofi var klar. Produkterne skulle være unikke, luksuriøse, funktionelle og tidløse. Og det er stadig kernen i Porsche Designs filosofi.

“Vi har ikke et mål om at blive et high brand som for eksempel Hugo Boss. Det er et luksusmærke, som mister sin luksuriøsitet, hvis alle går med Porsche Designs produkter. Derfor ligger prisen på et leje, så alle ikke har mulighed for at købe vores produkter,” siger Dr. Jürgen Geßler, præsident for Porsche Design.

Efter tre timers kørsel opad Østrigs højeste bjerg Großglockner bliver vi præsenteret for den historiske del af Porsche-oplevelsen. I 3.798 meters højde, på Østrigs højstbeliggende restaurant, viser Porsche Designs brand manager David Pantillon, trods startsvanskeligheder med teknikken, en film om Porsche Designs ure. I mere end 35 år har virksomheden produceret ure inspireret af deres bildesign – blandt andet har man på flere modeller brugt bilens motor eller fælge som forlæg til formgivningen af uret.

Blandt de populære modeller er Indicator, Worldtimer og Dashboard, der var verdens første aluminiumsur. Det tog fire år at udvikle en prototype af Indicator (2005), der er en hyldest til Ferdinand Alexandder Porsche. Selve skiven er sammensat af 800 dele, uret koster 750.000 kroner, og der bliver kun produceret 60 styk om året. Intet under, at min hjerne ikke kan følge med. Jeg får lyst til at stikke af med uret på armen til nærmeste lufthavn ellers sortbørs. Jeg kommer aldrig i besiddelse af så dyrt et ur igen.

Porsche Designs nyeste skud fra stammen er uret Worldtimer, der er af 18 karat guld. Det mest eksponentielle ved det er prisen. Omkring 1 millioner danske kroner er, hvad man må slippe for at få fingre i dén tidsmaskine. Men så får man også et produkt med automatisk tidsforskelfunktion, der selv indstiller tiden efter, hvor man er henne på kloden. Worldtimer er inspireret af Ferdinand Alexander Porsches første sportsur i 1972. Spørger man firmaet, hvad filosofien er bag deres timepieces, tyer de ikke overraskende til ord som maskulinitet, sporty, unikt design, funktionelt, innovativt og nye funktioner.

I Zell am See i Østrig ligger Porscheweg. Men et vejnavn er ikke det eneste aftryk, Porsche-familien har sat på den mere end 800 år gamle by. Den i dag 72-årige Ferdinand Alexander Porsches far, østrigeren Ferdinand Porsche, skabte Porsche i 1931 i Stuttgart. Han boede i Zell am See indtil sin død i 1951. Ferdinand Alexander Porsche overtog efterfølgende forældrenes hus og bor der den dag i dag. Porsche-familien ejer bl.a. over 50 skilifter i byen, en lang række hoteller og restauranter. I 1974 kom familiens største aftryk på byen. Porsche Design rykkede hovedkvarteret til Zell am See efter de første to år i Stuttgart. I takt med firmaets vækst har Porsche Design udvidet forretningen med flere afdelinger. F.eks. bliver urene designet og produceret i Schweiz på den Porsche-ejede fabrik, Eterna. Andre produkter bliver designet i Tyskland. De fleste designere sidder i Zell am See, hvor Ferdinand Alexander Porsche stadig har sit kontor. Det står stadig i samme stil, som dengang designhovedkvarteret blev bygget i 1974. Gamle mahognireoler med hundredevis af modelbiler står og samler støv, og et af Ferdinands første tegnebrætter står ved vinduet ud mod haven. Det er ikke til at vide, hvordan Zell am See ville se ud, hvis Porsche-familien ikke havde gjort sit indtog i byen.

Porsche Design siger, at de ønsker at være en designvirksomhed, der “giver kunderne en Porsche-oplevelse”, men det kan tilsyneladende være mange ting. Porsche har for eksempel skabt en pibe, der er formet efter motoren på en Porsche. Det samme har man gjort med en ny serie penne, som er lavet af en stålslange fra en bruser. Det giver et bedre greb om kuglepennen, forklarer Dr. Jürgen Geßler.

“Vores produkter tager udgangspunkt i teknisk ingeniørarbejde. Det skal ikke kun være luksus og det allerbedste, men også teknisk funktionelt i høj kvalitet.”

Selv om en stor andel af Porsche Designs formue stammer fra urene, har firmaet andet på hylderne. Jakker, løbetøj, sportssko, lamper, solbriller, golfudstyr, tasker og en mobiltelefon er bare et udvalg af firmaets accessories. For at trække endnu flere kunder ud i Porsche Designs butikker gør firmaet det inden for få måneder muligt at dufte af Porsche, når firmaet sender en parfume-serie i handelen.

Porsche Design arbejder også for andre virksomheder. For nyligt har firmaets designere udviklet en kaffekande, elkedel og toaster for Siemens. Derudover har Studiet i Zell am See lagt hånd på flysæder, et kamera, et vinkøleskab, fitnessmaskiner, LG fladskærm, et klaver, et tog og en tandlægestol. I øjeblikket arbejdes der på inventaret til et skib i Canada.

Mens jeg sidder i min Porsche 911 på vej ned ad bjerget fuldt optaget af min »Porsche- oplevelse« slår det mig, hvornår designerne i Zell am See mon vil kaste sig over en rumfærge eller en skyskraber i Dubai.

I takt med bil-merchandises stigende popularitet blandt alverdens forbrugere omkring årtusindeskiftet blev Porsche Design for alvor et anerkendt firma. Det er især Mellemøsten, der har forelsket sig i de luksuriøse gadgets. Porsches egne undersøgelser viser, at de rige i Dubai er dem, der køber flest Porsche-produkter, hvorimod vi i Europa endnu ikke er »gået amok« i køb af Porsches design. Som det nyeste led i firmaets salgsfremstød forsøger det tyske firma at få amerikanerne med på vognen ved at åbne en forretning i Bloomingdales i New York.

Selv om firmaet forsøger at fuldende min Porsche-oplevelse ved at fortælle, at både David Beckham, Bruce Willis, Jennifer Lopez, Lenny Kravitz og den amerikanske R&B-stjerne Usher bærer firmaets ure, slutter min Porsche-oplevelse på en charmerende menneskelig facon. Min kaleche på 911′eren sætter sig fast, og jeg må tilkalde mekanikeren, bare få minutter inden vi er tilbage i byen.